Yrityskaupan selkeä toteutusmalli vakuutti Ilkka Saarisen
Yli 20 vuotta isännöintialan yrittäjänä toiminut kiinteistöneuvos Ilkka Saarinen myi menestyvän yrityksensä Kiinteistötahkola-konsernille tammikuussa 2023. Taustalla oli pitkä ja vakaa harkinta, jota edelsivät myös syvälliset keskustelut lähipiirin kanssa.
– Pohdimme sukupolvenvaihdosta. Se ei kuitenkaan ollut todellinen vaihtoehto, vaikka perheenjäsenet olivat olleet tiiviisti mukana yrityksessä. Olin saanut vuosien aikana joitakin yhteydenottoja ostamistarkoituksessa, joten myynti oli selkein ratkaisu.
Myyjänä Saariselle kaikkein tärkeintä oli toteutuksen helppous.
– Yrityskaupassa peruslähtökohtana on, että osapuolten välille syntyy yhteisymmärrys hinnasta ja kaupan rakenteesta. Kiinteistötahkolan kanssa pääsimme samalle sivulle melko nopeasti. Toteutusmalli oli selkeä, ja näin jälkikäteen arvioituna kaikki meni juuri niin kuin oli kaupanteon yhteydessä sovittu, Saarinen toteaa.
Yhtenä avainasiana oli, että päätöksenteko oli kaupan molemmilla osapuolilla sujuvaa ja nopeaa.
– Olen sivusta seurannut monien kollegoiden tuskastelua kaupan jälkimainingeissa. Omalta osaltani kaikki sujui juohevasti ja olen tyytyväinen tekemääni ratkaisuun.
Saarinen jatkoi jonkin aikaa vanhojen asiakkaidensa isännöitsijänä, mutta jäi kokonaan sivuun tehtävästä kesällä 2024.
Asiat ratkaisevat
Isännöintialalle on viime vuosina tullut useita pääomasijoittajia, jotka hakevat kasvua aktiivisesti yrityskaupoilla. Ilkka Saarinen kokee tämän mallin myyjän kannalta hankalaksi.
– Ainakin itselleni asiat ratkaisevat. Kun peruslähtökohdista päästiin helposti yhteisymmärrykseen, asiat etenivät vauhdikkaasti. Pääomasijoittajapohjaisissa yrityskaupoissa esimerkiksi Due Diligense -prosessit ovat usein pitkiä ja raskaita. Tältäkin osin oman yritykseni kauppa eteni sujuvasti.
Toki yrityskauppa on aina muutos – niin omistajille, työntekijöille kuin asiakkaillekin.
– Olin varautunut siihen, että asiakkaissa kauppa saattaa aiheuttaa reaktioita. Vuosien yhteisen polun aikana monista asiakkaista ehti tulla ystäviäkin. Aika moni kertoi kuitenkin ymmärtävänsä ratkaisuni ja toivotti kaikkea hyvää jatkossa.
Joidenkin henkilökunnan jäsenten reaktio yrityskauppaan kuitenkin yllätti Saarisen.
– Tiettyjen vastuuhenkilöiden irtautuminen oli itselleni pieni yllätys. Kaupan yhteydessä ei kuitenkaan tapahtunut mitään sellaista, joka olisi ollut ongelma tai pettymys. Päinvastoin, kaikki meni juuri niin kuin olin ajatellutkin, Ilkka Saarinen toteaa.
Tietomassojen siirto iso työ
Omistajanvaihdos tuo yleensä mukanaan myös uuden yritys- ja toimintakulttuurin. Ilkka Saarisen yrityksessä toimintaa oli jatkuvasti kehitetty uusien vaatimusten myötä, eikä isoiltakaan uudistuksilta ollut vuosien aikana vältytty. Investointeja oli tehty suunnitelmallisesti niin järjestelmiin kuin osaamiseenkin.
– Tämän kaupan yhteydessä tiedonsiirto oli kaikkein vaativin vaihe. Isännöintijärjestelmästä toiseen oli siirrettävänä valtava tietomassa. Lopulta siirto päätettiin tehdä kahdessa vaiheessa, Ilkka Saarinen kertoo.
Kiinteistötahkola on jo vuosien ajan kehittänyt omaa isännöintijärjestelmäänsä, Premistä.
– Olen käyttänyt useita eri isännöintijärjestelmiä ja pidän Premistä hyvänä järjestelmänä. Se on tehty nimenomaan isojen tietomassojen hallintaan. Taloyhtiöiden hallitukset ja osakkaat voivat hyödyntää sitä tehokkaasti halutessaan pysyä ajan tasalla yhtiön ja oman omaisuutensa asioista.
Pitkän työuran jäljiltä Saarinen on ollut armollinen myös itselleen.
– Isännöintialalla monet haluavat olla ”täydellisiä”. Jokaisen alalla toimivan on hyvä mieltää, että täydellistä isännöintiä ei ole olemassakaan. Mutta se riittää, että tekee aina ja joka tilanteessa parhaansa, Ilkka Saarinen muistuttaa.