Yleinen
5.5.2025

Voiko isännöintipalvelun vaihtaa kesken sopimuskauden?

tekninen isännöinti

Isännöintipalvelun vaihtaminen kesken sopimuskauden on mahdollista, mutta siihen liittyy tiettyjä ehtoja ja rajoituksia. Yleensä isännöintisopimuksessa on määritelty irtisanomisehdot, jotka määrittelevät milloin ja millä perusteilla sopimus voidaan päättää ennenaikaisesti. Tyypillisesti taloyhtiöllä on oikeus irtisanoa sopimus, jos isännöintitoimisto rikkoo olennaisesti sopimusehtoja tai laiminlyö tehtäviään. Sopimuksen ennenaikainen päättäminen ilman hyväksyttävää perustetta voi kuitenkin johtaa sopimussakkoihin tai muihin taloudellisiin seuraamuksiin.

Voiko isännöintipalvelun vaihtaa kesken sopimuskauden?

Isännöintipalvelun vaihtaminen kesken sopimuskauden on juridisesti mahdollista, mutta toimenpiteen toteutus riippuu voimassa olevan isännöintisopimuksen ehdoista. Useimmissa sopimuksissa on määritelty irtisanomisaika ja mahdolliset perusteet sopimuksen päättämiselle ennen sopimuskauden loppua.

Isännöintisopimukset ovat tyypillisesti määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia. Määräaikaisen sopimuksen päättäminen kesken sopimuskauden edellyttää yleensä painavaa syytä, kuten olennaista sopimusrikkomusta isännöitsijän puolelta. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on helpompi irtisanoa, kunhan noudatetaan sovittua irtisanomisaikaa, joka on tyypillisesti 1-3 kuukautta.

Isännöintisopimukseen on usein kirjattu erityisehtoja, jotka määrittelevät tarkemmin, millaisissa tilanteissa sopimus voidaan päättää ilman seuraamuksia. Ennen irtisanomispäätöksen tekemistä taloyhtiön hallituksen tulisi perehtyä huolellisesti voimassa olevan sopimuksen ehtoihin ja mahdollisiin seuraamuksiin.

Milloin taloyhtiöllä on oikeus irtisanoa isännöintisopimus?

Taloyhtiöllä on oikeus irtisanoa isännöintisopimus kesken sopimuskauden erityisesti silloin, kun isännöitsijä on olennaisesti laiminlyönyt sopimusvelvoitteitaan tai toiminut sopimuksen vastaisesti. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi toistuvat virheet taloudenhoitoon liittyvissä tehtävissä, asiakaspalvelun merkittävät puutteet tai sovittujen palvelujen jatkuva laiminlyönti.

Sopimusrikkomuksen tulee olla riittävän vakava, jotta se oikeuttaa sopimuksen välittömään purkamiseen. Esimerkiksi taloyhtiön varojen väärinkäyttö, lakisääteisten velvollisuuksien laiminlyönti tai merkittävät ammattitaidottomuudesta johtuvat virheet ovat yleensä riittäviä perusteita.

Myös isännöintiyrityksen merkittävät organisaatiomuutokset, kuten vastuuhenkilöiden vaihtuminen, voivat joskus oikeuttaa sopimuksen irtisanomiseen, jos ne olennaisesti vaikuttavat palvelun laatuun. Taloyhtiön on kuitenkin pystyttävä todentamaan, että sovitut palvelut eivät toteudu sopimuksen mukaisesti.

Yhteistyön toimimattomuus ja luottamuspula voivat myös olla perusteita isännöintisopimuksen päättämiselle, mutta näiden todentaminen sopimusrikkomukseksi voi olla haasteellisempaa. Siksi on tärkeää dokumentoida kaikki ongelmatilanteet ja käydä ne ensin läpi isännöintitoimiston kanssa.

Mitä seurauksia isännöintipalvelun vaihtamisesta kesken sopimuskauden voi olla?

Isännöintipalvelun vaihtaminen kesken sopimuskauden ilman pätevää perustetta voi johtaa sopimussakkoihin tai vahingonkorvausvelvollisuuteen. Mahdolliset taloudelliset seuraamukset on yleensä määritelty isännöintisopimuksessa ja ne voivat olla merkittäviä.

Siirtymävaiheen käytännön haasteet muodostavat toisen merkittävän seurauksen. Kun isännöitsijä vaihtuu, taloyhtiön asiakirjojen, sopimusten ja taloudellisten tietojen siirtäminen uudelle toimijalle vie aikaa. Tiedonsiirron ongelmat voivat johtaa tilapäisiin katkoksiin palveluissa, maksujen viivästymisiin tai muihin hallinnollisiin haasteisiin.

Isännöintipalvelun vaihtaminen voi myös aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, kuten:

  • Uuden isännöitsijän perehdyttämiseen liittyvät kustannukset
  • Vanhan sopimuksen päättämisestä aiheutuvat kulut
  • Mahdolliset päällekkäiset sopimusmaksut siirtymävaiheen aikana
  • Uuden kilpailutuksen järjestämisestä aiheutuvat hallinnolliset kulut

Taloyhtiön kannattaa huolellisesti punnita vaihtamisesta saatavia hyötyjä suhteessa näihin kustannuksiin ja haasteisiin. Mikäli nykyinen isännöinti on selvästi puutteellista, voi vaihto olla perusteltu toimenpide siirtymävaiheen haasteista huolimatta.

Miten isännöintisopimuksen irtisanominen käytännössä toteutetaan?

Isännöintisopimuksen irtisanominen alkaa hallituksen kokouksella, jossa päätetään irtisanomisesta ja dokumentoidaan tarkasti perustelut päätökselle. Hallituksen tulee tehdä kirjallinen irtisanomisilmoitus, joka toimitetaan isännöintiyritykselle sopimuksessa määritellyllä tavalla.

Irtisanomisilmoituksessa tulee mainita:

  • Selkeä ilmoitus sopimuksen irtisanomisesta
  • Irtisanomisen perusteet, erityisesti jos kyseessä on sopimuksen purkaminen
  • Päivämäärä, jolloin isännöintisuhde päättyy
  • Pyyntö taloyhtiön asiakirjojen luovuttamisesta

Isännöintisopimuksessa määritelty irtisanomisaika alkaa yleensä kulua ilmoituksen toimittamisesta. Irtisanomisajan aikana tulee valmistella siirtymävaihetta ja järjestää uuden isännöitsijän valinta. Yhtiökokous päättää lopullisesti uuden isännöitsijän valinnasta, ellei hallitukselle ole annettu valtuuksia tehdä tätä päätöstä.

Vaikka isännöintisuhde olisi tulehtunut, on tärkeää hoitaa irtisanominen asiallisesti ja dokumentoida kaikki vaiheet huolellisesti. Näin voidaan välttyä mahdollisilta jälkiselvittelyiltä ja riitatilanteita.

Kuinka valita uusi luotettava isännöintipalvelu?

Uuden isännöintipalvelun valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti isännöintiyrityksen ammattitaitoon ja resursseihin. Kartoita eri vaihtoehtoja ja pyydä tarjouksia useammalta palveluntarjoajalta. Tarjouspyynnössä tulisi selkeästi määritellä taloyhtiön erityistarpeet ja odotukset isännöinnille.

Arvioi potentiaalisia isännöitsijöitä seuraavien kriteerien perusteella:

  • Kokemus samankaltaisten taloyhtiöiden isännöinnistä
  • Referenssit ja suositukset muilta taloyhtiöiltä
  • Isännöitsijän auktorisointi (ISA) tai muu ammatillinen pätevyys
  • Palvelun laajuus ja hinnoittelun läpinäkyvyys
  • Asiakaspalvelun laatu ja tavoitettavuus
  • Digitaaliset työkalut ja viestintäkanavat

Kiinteistötahkola tarjoaa ammattitaitoista isännöintiä erikokoisille taloyhtiöille ympäri Suomea. Meillä jokaiselle taloyhtiölle nimetään oma isännöitsijä, joka vastaa kokonaisvaltaisesti taloyhtiön asioista. Toimintamalliimme kuuluu asiakaslähtöisyys, nopea reagointi ja läpinäkyvyys. Vastaamme kaikkiin yhteydenottoihin 24 tunnin sisällä, ja tarjoamme hallitukselle reaaliaikaisen näkymän taloyhtiön talouteen modernin isännöintijärjestelmän kautta.

Yhteenveto: Isännöintipalvelun vaihtamisen tärkeimmät huomiokohdat

Isännöintipalvelun vaihtaminen kesken sopimuskauden on mahdollista, mutta prosessi vaatii huolellista suunnittelua ja juridisten seikkojen huomioimista. Tärkeintä on perehtyä nykyisen sopimuksen ehtoihin, erityisesti irtisanomisaikaan ja mahdollisiin seuraamuksiin.

Vaihtamisen onnistumisen kannalta keskeisiä asioita ovat:

  • Perusteellinen pohjatyö ja nykyisen sopimuksen ehtojen selvittäminen
  • Selkeiden perusteiden dokumentointi, jos kyseessä on sopimusrikkomus
  • Hallituksen yksimielisyys päätöksenteossa
  • Siirtymävaiheen huolellinen suunnittelu ja aikataulutus
  • Uuden isännöitsijän valintaprosessin perusteellisuus

Kiinteistötahkola auttaa taloyhtiöitä sujuvassa siirtymässä uuteen isännöintiin. Ammattitaitoinen tiimimme hoitaa tietojen siirron ja perehtymisen taloyhtiön erityispiirteisiin tehokkaasti. Tavoitteenamme on varmistaa, että isännöintipalvelun vaihdos sujuu mahdollisimman kivuttomasti ja uusi yhteistyö lähtee heti alusta alkaen oikeille urille.

Isännöintipalvelun vaihtaminen voi olla taloyhtiölle merkittävä päätös, joka parhaimmillaan parantaa asumisen laatua ja kiinteistön arvon kehitystä pitkällä aikavälillä. Siksi huolellinen harkinta ja asiantunteva toteutus ovat avainasemassa muutosprosessissa.