Yleinen
17.4.2025

Mitä isännöitsijän tehtäviin kuuluu taloyhtiössä?

Taloyhtiön ammattimainen hallinnointi edellyttää monipuolista osaamista. Isännöitsijä toimii asunto-osakeyhtiön operatiivisena johtajana vastaten päivittäisen toiminnan sujuvuudesta, hallinnosta, taloudesta ja kiinteistön teknisestä kunnossapidosta. Lainsäädäntö määrittelee isännöitsijälle tietyt lakisääteiset tehtävät, joiden lisäksi isännöintisopimuksessa sovitaan usein laajemmasta palvelukokonaisuudesta. Osaava isännöitsijä on taloyhtiön hallituksen tärkein yhteistyökumppani ja varmistaa kiinteistön arvon säilymisen pitkällä aikavälillä.

Mitä isännöitsijän tehtäviin kuuluu taloyhtiössä?

Asunto-osakeyhtiössä toimivan ammattilaisen vastuualueet voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: hallinnollisiin, taloudellisiin ja teknisiin tehtäviin. Isännöitsijä toteuttaa hallituksen ja yhtiökokouksen päätöksiä sekä huolehtii taloyhtiön juoksevasta hallinnosta.

Lakisääteisiä tehtäviä ovat mm. kirjanpidon ja varainhoidon järjestäminen, isännöitsijäntodistuksen laatiminen sekä yhtiökokouksen koollekutsuminen. Käytännön työtehtäviin kuuluvat lisäksi esimerkiksi sopimusasioiden hoitaminen, viestintä, korjaushankkeiden koordinointi sekä kiinteistön arvon kehittymisen varmistaminen.

Ammattimainen isännöinti perustuu ajantasaiseen tietoon kiinteistöalasta sekä asunto-osakeyhtiölainsäädännön tuntemiseen. Hyvän isännöintitavan mukaisesti isännöitsijä toimii tasapuolisesti kaikkia osakkaita ja asukkaita kohtaan.

Miten isännöitsijän ja hallituksen vastuut eroavat toisistaan?

Isännöitsijän ja hallituksen välinen työnjako perustuu asunto-osakeyhtiölakiin, joka määrittelee molempien lakisääteiset velvollisuudet. Hallitus toimii päätöksentekijänä, kun taas isännöitsijä vastaa päätösten toimeenpanosta ja operatiivisesta johtamisesta.

Hallituksen tehtäviin kuuluu:

  • Isännöitsijän valinta ja valvonta
  • Merkittävistä korjaushankkeista päättäminen
  • Yhtiökokouksen päätösten valmistelu ja täytäntöönpano
  • Talouden suunnittelu ja seuranta

Isännöitsijä puolestaan vastaa:

  • Päivittäisestä hallinnosta hallituksen ohjeiden mukaisesti
  • Päätösten valmistelusta ja esittelystä hallitukselle
  • Juoksevien asioiden hoitamisesta
  • Asiantuntijuuden tarjoamisesta hallitukselle

Tehokas yhteistyö isännöitsijän ja hallituksen välillä on taloyhtiön menestyksekkään toiminnan perusta. Selkeä vastuunjako ja sujuva tiedonkulku takaavat, että yhtiön asiat hoidetaan ammattimaisesti ja osakkaiden etua palvellen.

Mitä hallinnollisia tehtäviä isännöitsijälle kuuluu?

Isännöitsijän hallinnolliset tehtävät muodostavat merkittävän osan työstä. Niihin sisältyvät kokousten valmistelu ja järjestäminen, pöytäkirjojen laatiminen sekä päätösten täytäntöönpano.

Hallinnollisiin tehtäviin kuuluvat:

  • Yhtiökokousten ja hallituksen kokousten valmistelu, koollekutsuminen ja sihteerinä toimiminen
  • Sopimusten hallinnointi (huolto-, siivous-, jätehuolto- ja vakuutussopimukset)
  • Isännöitsijäntodistusten ja muiden asiakirjojen laatiminen
  • Osakeluettelon ylläpito ja omistusmuutosten rekisteröinti
  • Viranomaisilmoitusten tekeminen (verottaja, kaupparekisteri)
  • Tiedottaminen asukkaille ja osakkaille

Ammattitaitoinen isännöitsijä kehittää jatkuvasti omaa osaamistaan ja tuntee lainsäädännön muutokset. Kiinteistötahkolan asiakkaana taloyhtiö hyötyy asiantuntijoidemme ajantasaisesta osaamisesta ja sujuvista digitaalisista palveluista, jotka tehostavat hallinnollisten tehtävien hoitamista.

Miten isännöitsijä hoitaa taloyhtiön taloutta?

Taloushallinto on yksi isännöitsijän keskeisimmistä vastuualueista. Isännöitsijä huolehtii, että taloyhtiön rahaliikenne toimii sujuvasti ja että yhtiön taloudellinen tila on vakaa ja ennakoitavissa.

Taloudellisiin tehtäviin sisältyvät:

  • Vastikkeiden ja käyttökorvausten laskutus ja perintä
  • Laskujen hyväksyminen ja maksaminen
  • Kirjanpidon järjestäminen
  • Talousarvion valmistelu yhteistyössä hallituksen kanssa
  • Tilinpäätöksen valmistelu
  • Talouden säännöllinen seuranta ja raportointi hallitukselle
  • Maksuvalmiuden ylläpito

Isännöitsijä varmistaa, että taloyhtiön taloudellinen suunnittelu on pitkäjänteistä ja että yhtiön rahastot ovat riittävät tulevia korjaustarpeita varten. Kiinteistötahkolan isännöintipalveluun kuuluu reaaliaikainen talouden seuranta, joka tuo läpinäkyvyyttä ja helpottaa hallituksen työtä.

Millä tavoin isännöitsijä vastaa kiinteistön teknisestä kunnosta?

Kiinteistön kunnossapito ja tekninen ylläpito ovat keskeinen osa isännöitsijän työtä. Isännöitsijän vastuulla on varmistaa, että kiinteistö pysyy hyvässä kunnossa ja että korjaukset tehdään oikea-aikaisesti.

Teknisiin tehtäviin kuuluvat:

  • Kiinteistön huolto- ja siivoustoiminnan järjestäminen ja valvonta
  • Kuntoarvioiden ja -tutkimusten tilaaminen
  • PTS-suunnitelman (pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelma) laatiminen hallituksen kanssa
  • Korjaushankkeiden valmistelu, kilpailutus ja valvonta
  • Huoltokirjan ylläpito
  • Energiankulutuksen seuranta ja energiatehokkuuden kehittäminen
  • Äkillisten korjaustarpeiden koordinointi

Ammattitaitoinen isännöitsijä osaa ennakoida tulevia korjaustarpeita ja suunnitella korjaukset siten, että ne ovat teknisesti ja taloudellisesti järkeviä. Näin voidaan varmistaa kiinteistön arvon säilyminen ja osakkaiden omaisuuden turvaaminen pitkällä aikavälillä.

Kuinka valita taloyhtiölle sopiva isännöitsijä?

Hyvän isännöitsijän valinta on yksi taloyhtiön hallituksen tärkeimmistä tehtävistä. Valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota useisiin eri tekijöihin, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa.

Isännöitsijän valinnassa huomioitavia kriteerejä:

  • Ammattipätevyys (ISA-auktorisointi, tutkinnot)
  • Kokemus vastaavien taloyhtiöiden isännöinnistä
  • Isännöintitoimiston koko ja resurssit
  • Varahenkilöjärjestelyt poissaolojen varalle
  • Digitaaliset palvelut ja asiakasviestintä
  • Lisäpalveluiden saatavuus (esim. tekniset asiantuntijapalvelut)
  • Hinnoittelun rakenne ja läpinäkyvyys

Isännöintipalvelujen kilpailutuksessa kannattaa pyytää tarjoukset useammalta toimijalta ja vertailla niitä huolellisesti. Halvin hinta ei ole aina kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu, vaan palvelun laatu ja kattavuus ovat usein tärkeämpiä tekijöitä pitkällä aikavälillä.

Isännöinnin avaintehtävät taloyhtiön arjessa – mitä asukkaan tulisi tietää?

Asukkaan näkökulmasta isännöitsijä on taloyhtiön keskeisin yhteyshenkilö. Isännöitsijän puoleen voi kääntyä monissa taloyhtiön arkeen liittyvissä asioissa, mutta on hyvä tuntea perusasiat isännöitsijän tehtävistä ja vastuista.

Asukkaan kannalta tärkeitä isännöinnin tehtäviä ovat:

  • Asumiseen liittyvä neuvonta ja ohjeistus
  • Muutostöiden hallinnointi ja ohjaus
  • Asukasviestintä (tiedotteet, verkkopalvelut)
  • Vikailmoitusten vastaanotto ja korjausten koordinointi
  • Yleisten tilojen käytön hallinta
  • Asumisrauhan ylläpitäminen ja häiriötilanteisiin puuttuminen

Kiinteistötahkolassa panostamme laadukkaaseen asiakaspalveluun ja vastaamme kaikkiin yhteydenottoihin 24 tunnin sisällä. Tarjoamme asukkaille helppokäyttöisen taloyhtiöportaalin, joka mahdollistaa taloyhtiön asioiden hoitamisen ajasta ja paikasta riippumatta.

Ammattimaisesti hoidettu isännöinti parantaa asumisen laatua ja pitää huolta kiinteistön arvon kehittymisestä. Hyvä isännöinti näkyy arjessa toimivina palveluina, hyvin hoidettuna kiinteistönä ja ennakoidusti kehittyvänä vastikkeena. Suosittelemme asukkaiden ja osakkaiden aktiivista yhteydenpitoa isännöitsijään, jotta taloyhtiön toiminta olisi mahdollisimman sujuvaa.